گزارش گروه تنظیمگران اروپایی سرویسهای صوتی و تصویری در حوزه صلاحیت قضایی در عصر همگرایی

در عصر همگرایی رسانه ما شاهد تحولات مهمی در بازار رسانه هستیم. تغییرات و تحولاتی چون افزایش طیف محتوای در دسترس، تغییر الگوی مصرف رسانهای و تغییر، تحول و پیچیدگی در زنجیره توزیع.
اهداف دستورالعمل رسانه های صوت و تصویری اتحادیه اروپا در این عصر تغییرات و پیچیدگی ها به دنبال تحقق اهداف ذیل است: تضمین شرایط رقابت منصفانه، تضمین آزادی اطلاعات، تنوع و تکثر، ترغیب و توسعه بازار صوت و تصویر اروپایی، فراهم کردن منابع جدید تلویزیونی، حفاظت از کودکان و نوجوانان، احترام به تنوع فرهنگی، دسترسی سرویس ها برای ناتوانایان، ارتقای آگاهی عمومی و سواد رسانهای و تضمین پخش رویدادهای حائز اهمیت.
حال با توجه به شرایط و اهداف دستورالعمل گروه ارگا پیشنهاداتی را به کمیسیون اروپا ارائه میدهد.
از سویی دیگر این گروه به کمیسیون اروپا پیشنهاد میدهد که این کمیسیون نباید برای همه سرویس های رسانهای صوتی و تصویری قواعد و مقرراتی یکسان وضع کند بلکه به تناسب مدل تجاری و فعالیت آنان و مواردی مانند این باید این مقررات متفاوت باشد. پیشنهاد دیگر آنان قوانین خاص برای سرویس های رسانهای خطی است. از سویی دیگر باید تحقیقات عمیقی در خصوص اثرات اقتصادی این قوانین صورت بگیرد.
از سویی دیگر یکی از مسائل مهمی که گروه ارگا به آن اشاره میکند نقش و موقعیت برخی از واسطه ها در بازار است. چند بازیگر نقش مهمی در زنجیرهی توزیع صوتی-تصویری دارند و میتوانند بر فرایند ارائهی محتویات تاثیرگذار باشند؛ که عبارتند از وبسایتهای میزبان فیلم، تولیدکنندگان دستگاهها (از طریق صفحهنمایشهای پیشفرض)، پلتفرمهای اشتراکگذار، موتورهای جستوجو و اَپاستورها از این دست بازیگران هستند. از این رو سوالاتی را دربارهی نقش احتمالی واسطههای خاص (از جمله میزبانهای محتوا، ISP و ارائهدهندههای جستوجو) در تحقق اهداف سیاست AVMS پیش میآورد.
در نتیجه گروه ارگا معتقد است که :
- کمیسیون باید استثناهایی را که تحت دستورالعمل تجارت الکترونیک در بند «بازار داخلی» کاربرد دارند در نظر بگیرد و اعمالکردن استثناهای مشابه در چارچوب قانونی AV را بررسی کند.
- ضروری است که یک سیستم درجهبندی از تعهدات (برای مثال بر اساس نقش فعال یا غیرفعال ارائهدهنده) مدنظر قرار بگیرد.
- برخی الگوها برای «اقدام موثر» بهمنظور حذف یا محدودسازی دسترسی به محتوای غیرقانونی مانند سیستمهای اعلام هشدار یا حذف وبسایت، بهطور کلی کارآمد هستند. خودتنظیمی و تنظیم مشارکتی میتواند راه کارآمدی برای تضمین کاربرد پایدار اعلام هشدار و اقدام در چارچوب دستورالعمل مشترک باشد.
برای دریافت این گزارش اینجا کلیک کنید.