دستورالعمل اتحادیه اروپا برای مقابله با نشر اطلاعات گمراهکننده

بیانیه کمیسیون اروپا
دستورالعمل اتحادیهی اروپا برای مقابله با نشر اطلاعات گمراهکننده: کمیسیون اروپا پیشرفتهای پلفترمهای آنلاین را مورد ملاحظه و بررسی قرار میدهد و تاکیید میکند که در این راستا تلاش بیشتری انجام دهند. (بروکسل، 20 مارس 2019)
پلتفرمهای آنلاین، همگی شیوهنامهی مقابله با نشر اطلاعات گمراهکننده را امضا کرده و متعهد شدهاند تا گزارش پیشرفتشان در دوران برگزاری انتخابات پارلمان اروپا را در ماه می سال 2019 ارائه کنند. اتحادیه، پلتفرمهای آنلاین را تشویق میکند تا با محققان و راستیآزمایان در زمینهی میزان دسترسی به اطلاعات زنده در صفحات عمومی، صفحات استریم و سایر سرویسها و نیز اطلاعات مرتبط با حسابهای غیرمعتبری که شناسایی و حذف شدهاند با رعایت کامل مقررات حفاظت از دادههای عمومی همکاری کنند. اتحادیه باید مطمئن شود ابزاری که از سوی پلتفرمهای آنلاین توسعه مییابند در همهی 28 کشور عضو اتحادیهی اروپا و نه صرفاً برخی از آنها قابلدسترس باشند. دستاوردهای کوتاه مدت این اقدامات شامل 1) ارتقای شفافیت تبلیغات سیاسی پولی آنلاین و 2) اطلاع رسانی در طول و پس از انتخابات به رای دهندگان است.
آخرین گزارشهای ماهانهی گوگل و فیسبوک درمورد حرکت و پیشرفت آنها در ماه فوریه جهت برآوردهشدن تعهداتشان برای مقابله با نشر اطلاعات گمراهکننده:
گوگل: گوگل، اطلاعاتی نیز در ارتباط با حذف تعداد قابل توجهی از کانال های یوتیوب به دلیل نقض سیاستهای این شرکت در زمینهی هرزنامه (اسپم)، شیوه های فریبکارانه و کلاهبرداری و جعل هویت ارائه کرد.
فیس بوک: فیسبوک تایید کرد که «کتابخانهی تبلیغات» این شرکت در اواخر ماه مارس شروع به کار خواهد کرد. این کتابخانه یک پایگاه دادهی در دسترس عموم برای جستوجو دربارهی تبلیغات سیاسی و موضوعی خواهد بود.
توصیه اتحادیه به کشورهای عضو:
یک شبکهی تعاون انتخابات ملی متشکل از نهادهای مرتبط مانند نهادها و سازمانهای فعال در حوزههای انتخابات، امنیت سایبری، حفاظت از اطلاعات و اجرای قوانین (انتظامی)، تشکیل دهند تا ضامن شفافیت تبلیغات سیاسی، آمادگی برای مواجهه با حملات سایبری و احترام به مقررات اتحادیهی اروپا در حوزهی حفاظت از اطلاعات در طول کارزار انتخاباتی باشد.
برای دریافت این گزارش اینجا کلیک کنید.